Thursday, August 20, 2009

KENANGAN ; KALAM AKHIR 2008

KALAM AKHIR……….
PERSIDANGAN PENANGGUHAN MPP 2007/2008
Bilik Gerakan Sekolah
28 Ogos 2008
oleh
Khairudin bin Abas
Penasihat MPP 2006/2007

Assalamualaikum wrt wbt
Presiden
Timbalan Presiden
Naib-naib presiden
Setiausaha kehormat dan penolongnya
Bendahari kehormat dan penolongnya
Dan ahli-ahli Majlis Eksekutif sekelian


Firman Allah Taala ;

“Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perumpamaan iaitu: Kalimah yang baik (kalimah tauhid) adalah seperti sebatang pokok yang baik , yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit . Pohon-pohon itu mengeluarkan buahnya setiap musim dengan izin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan untuk manusia , supaya mereka beringat”

Surah Ibrahim : 24-25

Tidak ada ungkapan dan kalimah untuk kita lafazkan selain daripada merafakkan rasa tasyakkur yang setulus dan sekudusnya ke hadrat ilahi yang mengizinkan kita bertemu dan berkumpul di persidangan penangguhan yang penuh bermakna ini di usia Majlis Pimpinan Pelajar 2007/2008 yang kian lanjut dan kini sudahpun menginjak detik senja dalam babak-babak perjuangan. Tiga ratus tujuh belas hari..merupakan satu jangkauan umur yang penuh terisi dengan seribu satu perjalanan suka duka, padat disulami dengan titik peluh, jerih payah, senyum tangis dalam usaha membangun kesedaran diri dan pelajar di Sekolah Agama Menengah Bandar Baru Salak Tinggi ini.

Sesungguhnya perjalanan ini memang cukup memenatkan..lagi-lagi bagi sebahagian daripada kalian yang cukup antusias dengan tugas yang diberikan. Tahniah dan syabas moga-moga janji Allah pada mereka yang berjuang dijalannya akan kita rasai. Dan bagi kita yang berjuang di jalanNya, janganlah ada rasa kecewa walaupun kita seakan tidak mampu melaksanakan apa yang dipertanggungjawabkan.. namun percaya atau tidak apa yang ditanya oleh Tuhanmu nanti ialah “ Buat atau tidak bukan berjaya atau tidak”.

Berakhirnya Sebuah Perjalanan ; Bermula sebuah Pengembaraan yang Panjang

Anakku, izinkan kalam akhir kali ini lebih bernada nyaman dan santun, Tidak bersemangat seperti biasa mungkin kerana kali ini lebih rasa noltagiknya perjalanan dalam jatuh bangun sekolah yang amat kita kasihi dan sayangi ini, Madrasati Baiti, Baiti Jannati. SAM BBST.

Anakku
Dalam perjalanan yang cukup panjang kita bersama dari malam pertama kalian dipanggil untuk belajar memikul amanah ini , dari sesi mentor mentee yang amat menggetarkan dibilik gerakan sekolah, kemudian disulami dengan hari pembubaran MPP 2006/2007 dan mulai hari itulah bermula tangisanmu sebagai pimpinan di SAM BBST yang dikasihi ini. Mengapa tangisan ini mengalir setiap kali pimpinan baru bertukar wajah , sebagai hamba Tuhan yang kerdil ini, tidak menjadi kehinaan untuk menjadi tukang mengelap air mata pimpinan, bagi hamba ini, air mata ini perlu terus dialirkan kerana ia adalah air mata suci seorang wira wirawati yang tekal belajar erti pahit manis perjuangan di medan dakwah. Maha Suci Tuhan , wira dan wira wati ini di depan mata hamba Mu kini akan meninggalkan lagi satu medan dakwah dan akan mengembara ke satu daerah yang mungkin asing bagi mereka. Namun, Tuhanku, hamba Mu yang kerdil ini percaya , Wira , wirawati ini ibarat pengembara yang telah hamba siapkan dengan bekalan di dalam kelok sampannya , ditangannya dayung yang hamba ukir dengan teladan diperbuat dari kayu cengal kukuh agar tak patah di pertengahan kembara perjalanan.

DOA RABITAH ; PENGIKAT HATI NURANI
Anakku,
Setiap kali hadir Ogos dalam kalendar masehi, setiap kali itu , hati ini cukup bergetar. Mungkin kerana terasa kehilangan anak tersayang walau akan ada pengganti yang datang namun patah ranting berganti tunas manakan sama ranting yang jatuh berguguran kering kelayuan. Yang penting setiap kali doa rabitah di baca, dalam sendu ketika lafaz fawasyiqillahumma rabitataha...terbayang setiap wajah seluruh generasi Mpp dari generasi awal hingga ke generasi mendatang. Mengharapkan kukuh ikatan hati dan tarbiyyah buat kalian sekelian. Gagal membentuk kalian memberi makna besar dosa yang terpikul. Melihat kalian melangkah gagah ke persada luas adalah kepuasan yang amat mendalam. Buat seorang pejuang yang berikrar mewakafkan umur di medan yang sangat terkesan.

SEKADAR PERINGATAN…. PASCA KEPIMPINAN

Sepanjang tiga ratus tujuh belas hari ini, moga-moga ada perubahan yang menjalar didalam diri kalian. Moga perubahan itu lebih bersifat positif yang mendatang. Namun alangkah malangnya bagi kita yang berada bersama dibarisan pimpinan tetapi gagal untuk merubah diri malah dilihat lebih teruk berbanding mereka yang tidak berada dalam pimpinan. Tetapi tidak dinafikan bagi mereka yang benar-benar menghayati tanggungjawab kepimpinan dengan sikap mandiri yang ampuh kematangan berfikir, strategi berfikir dan pengawalan emosi yang baik akan memberikan pengalaman yang cukup berharga bagi kelian mengahadapi hari yang mendatang nanti. Tetapi cukup malang, jika anda teruskan sikap melempem, lewa dan mudah. Teruskan kecemerlangan kalian semasa memimpin, turun cepat, berdisiplin, semangat. Anakku jangan sekali kau ubah apa yang kau telah lakukan. Teruskan iltizammu, teruskan ikutan mu. Ingatlah kaukan terus memerhati adik-adikmu ini dalam satu wadah wadah penasihat MPP. Biar gugur jawatan, tapi serban tetap terlilit kemas tanda perjuangan belum kehabisan. Ingatlah kisah khalid ketika umar menukarkan beliau daripada panglima perang, khalid tak pernah berubah impian untuk terus mati syahid di lapangan peperangan.
TERUSKAN PERJUANGAN ; GENERASI PEWARIS MUTLAK

Anakku.
Di darsawarsa kepayahan dakwah ini, kita terhimpit dengan pelbagai mehnah yang mendatang. Yang pasti generasi seterusnya adalah generasi yang benar-benar merasai dan menghadami pahit maung jatuh bangun SAM BBST. Biar baru empat tahun di persada pendidikan tanah air, namun kita rasa cukup dimatangkan dengan cabaran dan ujian. Generasi yang perlul di didik berjiwa besar dan sudah sampai masa untuk SAM BBST berlari selajunya. Ingat pemimpin yang hebat bukan sekadar mewariskan kehebatan tetapi melahirkan generasi pelapis yang jauh lebih hebat dan kukuh di persada impian ini.

ESOK ADALAH HARAPAN ; PENERUS IMPIAN

Semalam adalah kenangan, Hari ini adalah kenyataan, Esok adalah harapan.. Tuhan lebih tahu apa yang disurakan yang pasti hari ini adalah akhiran perjalanan. Sambungan apa yang pernah, diharapkan. Apa yang sepatutunya ditangguhkan, apa yang sekadar menjadi igauan. Jawatan ini bukanlah kita impikan ia sekadar nama kebertanggungjawaban kita pada ummah. Setiap langkah , lafaz, perbuatan semua atas tuhan yang menentukan. Biar kain kafan nanti berganti dengan lembaran kuning yang kita sering balutkan di badan harapan agar apa yang kita pernah lakukan ini, adalah jawapan bagi soalan ” di mana umur kau habiskan?” Tuhan mengerti apa yang kita lakukan adalah untukNya. Kerana kita telah berjanji setia berpadu di naungan makrifah dan berazam mendaulat Syariah. Ya Tuhan, ini persembahan yang kami lakukan untuk Mu. Moga harapan hari ini akan kau kabulkan hari esok. Mungkin duri hari ini adalah bunga hari esok dan ulat hari ini adalah rama-rama yag menghias dunia. Berlarilah, Terbanglah anakku kerana kalianlah harapan buat ummah di penangguhan yang cukup membebankan. Syukran wa jazakumullah kahirujaza’

Wassalamualaikum wrt




Perjalanan Yang Memenatkan 3; Perjuangan Masih Belum Ternoktah........

Anakku…
Kenapa mungkin
Setiap kali Ogos menyapa
Hati ini sering terimbau
Ogos terlalu nostalgik buat Perjuangan
Ibaratnya satu perjalanan
Setiap kali silih berganti penumpang
Namun pemandunya tetap satu
Sambil menyedari
Perjuangan ini belum ada noktah...dan mungkin akan terus
Hingga dua tapak kaki ini melangkah ke syurga Allah...
Amin

Perjalanan ini…
Seperti semalam
perjalanan yang memang memenatkan..
Lebih-lebih lagi
Buat seorang yang seringkali
Meletakkan hatinya pada kalian
Walau sedar perjalanan ini
Hanya satu persinggahan yang sebentar dalam perjalanan yang cukup panjang

Ya Allah
Kau lebih mengerti bila tangan menadah di bawah lembayung
Runtutan sayup rabitah dibibir
Bila mata terpejam di bibit ” Fawasiqillahumma Rabitataha...”
Terhenti dan terbayang setiap wajah
Sebasah lidah menyebut dan menyeru nama kalian
Zulhilmi Badrusham , Azim Muiz Abu Bakar , Najwa Arifah, Assyakirin Azhari
Nabil Syahmi, Asma’ Syahifah, Mohd Fahmi, Asyikin Rahman, Halitun Saadiah, Amirul Sukemi, Asraf Alias, Nur Mardhiah, Adib Farhan , Ain Manap, Nazri , Syikin Jamali, Aizad , Shikin Arof, Raja Mohd Hanafi, Fatin Syahirah, Basyir, Fara dilla, Akmal Zam, Nurul Aini, Azzrul, Izzah, Fazli, Balqis
Moga terus hidup suburkan dengan makrifahNya

Ya Tuhan
Restuilah perjalanan ini
Moga segala bakal menjanjikan kemanisan untuk ummah
Dan ...sesungguhnya ia takkan ternoktah
Hingga dua tapak kaki ini melangkah ke syurga Allah...
Amin

No comments: